General forsamling 2026

Tid: 9.00 31.maj 2026
Sted: Gerlev Kro

Dagsorden:

  1. Valg af dirigent
  2. Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år
  3. Fremlæggelse af revideret regnskab til godkendelse
  4. Forslag fra bestyrelsen
  5. Forslag fra medlemmerne Forslag 1 & 2
  6. Fremlæggelse af budget for indeværende regnskabsår, fastsættelse af kontigent for 2027
  7. Valg af formand, modtager ikke genvalg
  8. Valg af bestyrelse:
    Bestyrelsesmedlem på valg Joakim Rørbøl
  9. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
  10. Valg af revisor og revisorsuppleant
  11. Eventuelt

1. Valg af dirigent og godkendelse af dagsorden

Mødet blev åbnet kl. 09:35. Der blev valgt en dirigent, Kurt Sørensen (KV9), som konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og beslutningsdygtig. Dagsordenen blev godkendt.

2. Beretning fra bestyrelsen

Formanden (Henning Schjødt) fremlagde beretningen. Den skriftlige beretning, der var udsendt på forhånd, blev suppleret med følgende punkter fra mødet:

Fra den skriftlige beretning:

  • Sommerhuse på Tørslev Hage: Alle sommerhuse, som Vejdirektoratet eksproprierede i forbindelse med den nye broforbindelse, er nu overtaget af nye beboere. Bestyrelsen byder de nye medlemmer velkommen.
  • Naturpleje (Siv): Sivområdet langs stien ved vandet er blevet plejet af tækkemand Eg Westergren. Arbejdet sikrer en bedre udsigt over fjorden samt gavner vildt og flora.
  • Hjertestartere: Foreningen ejer to hjertestartere (på Kystsvinget 8 og Kystvej 27). Efter ændringer i serviceaftalen, hvor kontaktpersonen var blevet slettet, er problemet løst. Begge enheder er serviceret og opdateret på Hjertestarter.dk.
  • Fartdæmpende bump: Bestyrelsen havde ansøgt Frederikssund Kommune om bump på Kystvej og Svanevænget (jf. beslutning fra 2024). Ansøgningen blev dog skrinlagt, da der kom klager fra 8 medlemmer, der ikke ønskede bump, og kravet om 100% opbakning ikke kunne opfyldes. Bestyrelsen håber nu på, at trafikanter selv sænker farten.
  • Stien langs vandet: Efter stormen i foråret blev der ryddet op i siv og affald, der var skyllet ind på stien, så græsset igen kan klippes.
  • Kontingent 2026: Bestyrelsen har vedtaget, at 2026 er kontingentfrit, da omkostningerne til fiberforbindelsen skulle dækkes, og sidste års kontingent ikke dækkede dette fuldt ud. Medlemmer med automatisk betaling skal afmelde dette. Indbetalinger for 2026 refunderes via kasserer Lars Nielsen (Lars.heidi.gn@gmail.com).

Supplement fra mødet (diskussion og beslutninger):

  • Hunde: Der blev opfordret til, at hundeejere samler op efter deres dyr og benytter de spande, der er placeret langs stierne.
  • Smalle veje (Tørslev Hage): Der er dialog med kommunen om indsnævringen i Tørslev. Ib (KV 1) bemærkede, at der bør være plads til to biler for at undgå bakning. Henning oplyste, at der ligger et fredet dige, og at der er givet afkald på arealer. Der vil snart blive foretaget opmåling, og huller i vejen vil blive fyldt med stabilgrus. Der blev også nævnt, at lysmaster står i haverne, hvilket tyder på, at vejen er inddraget mere end burde.
  • Sankt Hans: Der arrangeres sank hans bål i naboforeningen, og medlemmer er velkomne til at deltage både som hjælpere og tilskuere.
  • Græsslåning: På fællesområderne, som er §3 områder, er der lavet en vedligeholdelsesaftalen vil give en indtægt til foreningen 2.500 kr. årligt. Der blev mindet om vedtægterne vedrørende græsslåning på privat områderne med hensyn til tidsprum.
  • Sivsalg: Joakim kommenterede, at de 5.000 kr., der blev modtaget for salg af siv, er i overensstemmelse med forventningerne.
  • Velkomst: Der vil være mulighed for at byde nye medlemmer velkommen inden eventuelt.

Beretningen blev herefter godkendt.

3. Regnskab

Regnskabet blev gennemgået overordnet.

  • Japansk pileurt: Der blev spurgt til posten “Japansk pil” i budgettet. Bestyrelsen forklarede, at der er afsat midler til fjernelse af pileurten, der er vokset i fællesområdet.
  • Regnskabet blev godkendt.

4. Forslag fra bestyrelsen

Der var ingen forslag fra bestyrelsen.

5. Forslag fra medlemmer

Forslag 1 (Torbens): Alternative vejforhold.

  • Diskussion: Bestyrelsen spurgte ind til, hvad der menes med et “komplet forslag”, da grundejerforeningen kun har dialog med kommunen, og sagen ligger uden for foreningens ansvarsområde.
  • KS19: Foreslog at færdiggøre grusvejen ned langs gården.
  • Ib (KV 1): Påpegede, at man ikke kan blande offentlige og private midler, da det er en offentlig vej og dermed offentligt finansieret.
  • Lars: Nævnte, at man er blevet lovet en bredere vej, hvorfor man ikke forventer at kunne gøre meget udover det.
  • Afstemning: For: 2, Imod: Væsentligt flertal, Hverken/Intet: 2. Forslaget forkastes.

Forslag 2 (Torbens): Hastighedsmåling som tidligere.

  • Diskussion: Bestyrelsen mente, at Vejdirektoratet sandsynligvis ikke ville være interesserede. Niels (KV56) forklarede, at hastighedsmålinger typisk foregår på offentlige veje (her: Gl. Færggårdsvej), og der blev diskuteret forskellige typer fartmålere.
  • Afstemning: For: 1, Imod: Væsentligt flertal, Hverken/Intet: 4. Forslaget forkastes.

6. Budget og kontingent

  • Budgettet blev fremlagt. Der budgetteres med 700 kr. årligt kontigent fremover. Udover Japansk Pileurt fjerning tiltænkes der slamsugning af dræn, da de eksisterende dræn har haft problemer.
  • Der forventes en opgørelse for 2024/2025 vedrørende skat af fællesarealer. Foreningen frygter, at kommunen påtvinger grundskyld på fællesarealer efter flere år med 0-skat.
  • Kontingent: Som nævnt i beretningen er 2026 kontingentfrit. Medlemmer, der har indbetalt, skal kontakte kasserer Lars Nielsen for refusion.
  • Budgettet blev godkendt.

7. Valg af formand

  • Den siddende formand, Henning Schjødt, var på valg og modtog ikke genvalg.
  • Daniel (SV 15) blev valgt som ny formand.

8. Valg af bestyrelse

  • Joachim Rørbøl (KS 22): Genvalgt.
  • Michael Johansen (KV38): Valgt som nyt bestyrelsesmedlem.

9. Valg af suppleanter

  • Irene Kongstad (KT 19): Nyvalgt.
  • Ib Skjeldahl (KV 1): Valgt.

10. Valg af revisorer

  • Kim Slotsø (KS 19): Genvalgt som revisor.
  • Lars Skytte (KT 14): Genvalgt som revisorsuppleant.

11. Eventuelt

  • Velkomst: Michael Johansen (KV 38) og Jacob (KT 6) blev budt velkommen.
  • Trafikstøj: Ib informerede om, at der måles 55 dB på hans ejendom. Han har krævet erstatning, da trafikmængden og støjniveauet burde have ført til ekspropriation (grænsen var 53 dB dengang).
  • Ekstraordinært punkt (Snerydning (Per – KV 7)): Per rejste klage vedrørende snerydning. Joachim forklarede, at foreningen yder et supplement til den offentlige snerydning, men det er grundejernes eget ansvar. Sne-rydderen/Chaufføren hos vognmanden har vurderet, hvor tæt på indkørslerne der kan ryddes.
  • Der blev ført en let ophedet diskussion omkring snerydning på den lille stik vej af Kystvej, hvor Per bor. Joachim forklarede aftalen med vognmanden. En kommentar lød, at det var 16 år siden, sidst der faldt sne på denne måde. Punktet blev afsluttet med der snakkes med vognmanden omkring specificering at alle veje ryddes, der vil blive sendt mere info ud da visse i slutning af veje måske vil undtages rydning – der har ikke fra bestyrelsens side blev bedt om veje ikke skulle ryddes, men alle skal ryddes.
  • Afsked: Den afgående formand Henning Schjødt takkede af. Daniel takkede for valget. Mødedeltagerne roste Henning for hans mange år i bestyrelsen. Lars tilbød vand, øl og kaffe og lukkede generalforsamlingen kl. 10:28 (med ekstraordinært punkt afsluttet kl. 10:48).

Referatet kan downloades her

General forsamling 2025

Referat fra generalforsamling i Grundejerforeningen Stenøgård søndag d. 13. april 2025 på Gerlev Kro

Formanden Henning Schjødt (KT17) bød de fremmødte medlemmer og vores gæst fra grundejerforeningen Gl. Færgegård velkommen. Derefter gik han over til dagsordenens punkt

  1. Valg af dirigent
    Henning foreslog på bestyrelsens vegne Kurt Sørensen (KV9), som blev valgt.
    Dirigenten konstaterede at indkaldelsen til generalforsamlingen i henhold til vedtægterne var lovlig både med hensyn til varsling og dagsorden.
  2. Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år
    Formanden henviste til den udsendte beretning for 2024 og resumerede denne om følgende forhold:
    • Skæring af siv. Sivbevoksningen langs stien ved fjorden er igen i år høstet. Foreningen har herved en indtægt på 5.000 kr.
    • Fibernet. I godt 4 år har bestyrelsen arbejdet ihærdigt på at få en teleoperatør til at anlægge fibernet på Tørslev Hage. For ca. 1 år siden fik vi en positiv kontakt med Fibia/Waoo og efter et par møder og tilstrækkelig mange tilmeldinger fra medlemmerne gik Fibia (med underentreprenører) i gang. Fibernettet ventes i drift til Påske. Der resterer kun lidt retablering efter gravearbejdet; Henning opfordrede til tålmodighed, da vejret spiller ind.
    • Passage gennem Tørslev By. Bestyrelsen har anmodet kommunen om en bredere passage i Tørslev By. I den forbindelse er matrikelskel fastlagt og kommunen håber gennem beskæring og fældning af store træer at forholdene bedres tilstrækkeligt. På vores aktuelle gentagne forespørgsler, har Frederikssund Kommune oplyst, at de venter på en tilbagemelding fra landmåleren.
    • Hjertestartere. Vores 2 hjertestartere på Kystsvinget 8 og på Kystvej 27 er blevet serviceret i henhold til den serviceaftale vi har med firmaet First og derefter markeret som funktionsdygtige på hjemmesiden ”Hjertestarter”.
    • Vand på kørebanen på Kystvej. Vi har fået udført nyt sivedræn og nedsat en vejbrønd, hvilket virker udmærket. Ved store regnskyl kommer der dog stadig til at stå vand på kørebanen, men i modsætning til tidligere er vandet som regel forsvundet i løbet af 3 timer.
    • Stien langs vandet. Her er gravet grøfter og lagt rør under stien, så vand ledes ud i fjorden; det virker rigtig godt, så stien er tør og farbar. Senere kommer ny flis på.
    • Kontingent 2025. Der vil ikke blive opkrævet kontingent til grundejerforeningen i år; dette kompenserer tilslutning af fibernet og de første 6 måneders betaling for internet. Derefter er der ingen binding til Waoo.
    • Som yderligere tilføjelser til den udsendte beretning nævnte Henning:
    • En lille henstilling til de hundeejere, som glemmer at få taget efterladenskaber med – der er skraldespande til poser overalt
    • Der er nyopsat skilte med 30 km gennem Tørslev By
    • Bestyrelsen arbejder stadig med vejbump, men kommunens godkendelse resterer
    • Der resterer noget vejopretning på både Kystvej og Kysttoften af hensyn til regnvand
    • Henstilling til overholdelse af vedtægternes bestemmelser til motorplæneklipning og brug af motorsav på søn- og helligdage – kun i tidsrummet kl.9 til 12.
    • Der var herefter mulighed for at stille spørgsmål til såvel den udsendte som til den mundtlige beretning og bestyrelsens arbejde i øvrigt.
    • Sivhøstningen. Der var spørgsmål til hvordan reglerne er og om markedsprisen for tagrør. Der var en bekymring af, at det store maskinel, der anvendes til høstning ødelægger de naturlige render og grøfter. Formanden nævnte, at bestyrelsen havde aftalt, at tækkemanden selv skulle indhente alle nødvendige tilladelser. Spørgsmålet har været drøftet tidligere på en generalforsamling, hvor der blev henvist til folderen ”Høst tagrør – så det tager hensyn til dyrelivet” (se Naturstyrelsen.dk). Drøftelsen mundede ud i, at bestyrelsen blev opfordret til at gå tættere ind i arealstørrelse, markedspriser for rør og om der var andre tækkemænd, man kunne spørge.
    • Fibernet. Nysået græs har nogle steder vanskelige vilkår pga. større sten i jordlaget. Bestyrelsen gentog, at man var helt opmærksom på, at retableringen efter gravearbejdet endnu ikke var tilendebragt overalt, og at man havde kontakt til entreprenøren. Områdets fremtoning. Flere pegede på problemerne med skraldespande, byggematerialer, haveaffald mv. som henstår/henlægges i rabatterne. Formanden nævnte, at henvendelse/påtale fra bestyrelsens side ikke nødvendigvis har nogen virkning. Jørgen Winther (KV31) henviste flere gange til vedtægter og servitutter. Realiteten er imidlertid, at selvom man i disse dokumenter kan finde beskrivelse af hvordan grundejerne skal medvirke til at området fremstår pænt og ordentligt, så har bestyrelsen ingen magtmidler overfor den enkelte grundejer. Kun i tilfælde af manglende græsslåning, som skal ske 2 gange årligt, kan bestyrelsen iværksætte dette og videresende regningen til grundejeren.Repræsentanten fra vores nabogrundejerforening nævnte, at de havde samme problem – foreningerne har påtaleret men kan intet gøre, hvis ikke påtalen efterkommes. Kun hvis der er et sikkerhedsmæssigt aspekt vil myndighederne gå ind i sagen.
    • Der blev spurgt om bestyrelsen havde en holdning til opstilling af skibscontainere. Formodentlig skal der indhentes ”byggetilladelse” hertil ved længerevarende anbringelse, men derudover er det ikke en problemstilling bestyrelsen har hjemmel til at gå ind i. Bestyrelsen tilkendegav, at man er indstillet på at arbejde videre med aspekterne vedr. områdets fremtoning.
    • Beretningen blev herefter godkendt.
  3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab for 2024 til godkendelse Foreningens kasserer Lars Nielsen (KV29) gennemgik kort det udsendte regnskab og knyttede kommentarer til nogle af posterne. Der har været en del udgifter til bl.a. dræn mv. og til hjertestartere, hvilket bevirker et underskud i 2024 regnskabet på 12.790 kr. Vi har stadig en stor formue på 920.000 kr., men også en plan, der på skitsebasis estimerer udgiftskrævende aktiviteter nogle år frem, som fremlagt på generalforsamlingen sidste år.
    • Jørgen Winther (KV31) kunne ikke forstå, at der ikke var betydelige renteindtægter af det store indestående; han mente at banker ville give 4-5%. Derudover var der spørgsmål til enkeltposteringer, som Lars besvarede. Med hensyn til renteafkast fortalte kassereren, at nutiden er en helt anden og at mange pengeinstitutter slet ikke er interesseret i foreningskonti.
      Han var dog åben for at tage en dialog med banken.
    • Generalforsamlingen godkendte årsregnskabet for 2024.
  4. Forslag fra bestyrelsen
    Der var ingen forslag.
  5. Forslag fra medlemmerne
    Der var ingen forslag.
  6. Fremlæggelse af budget for 2025
    • Kassereren (Lars) fremlagde det foreslåede budget for 2025, som var udsendt til medlemmerne.Kontingent 2025. Der vil ikke blive opkrævet kontingent til grundejerforeningen i år; dette kompenserer tilslutning af fibernet og betaling for dette. Derefter er der ingen binding til Waoo.
    • Veje. Derudover afsættes 300.000 kr. til reparation af asfalt, etablering af bump og vedligeholdelse af veje (Kystvej og Kysttoften).
    • Jørgen Vinther (KV31) stillede spørgsmål til om det virkelig var nødvendigt at bruge 300.000 kr. til afhjælpning af vand på veje mv. Kassereren svarede at bestyrelsen ikke har til hensigt at ”bruge penge”, men at det er sund fornuft at vedligeholde vores veje, når behovet er der. Mange medlemmer fandt at vi skal fortsætte med at holde vejene i fin stand og reparere, når der er behov.
    • Budgettet blev taget til efterretning.
  7. Valg af formand
    Foreningens formand Henning Schjødt var på valg. Tanken var på sidste års generalforsamling, at Flemming Neldeberg (KT6) skulle vælges som ny formand; men da familien har sat deres hus til salg, opstiller Flemming ikke. Der var ingen andre kandidater til posten og Henning var villig til at fortsætte men kun for en 1-årig periode. Henning blev valgt som formand indtil næste ordinære generalforsamling i 2026.
  8. Valg af medlemmer til bestyrelsen
    • Kasserer Lars Nielsen (KV 29) var på valg og var villig til genvalg. Lars blev valgt for en 2-årig periode uden modkandidater.
    • Jette Vergmann (KV30) var på valg og ønskede ikke genvalg. Nuværende suppleant Daniel Nielsen (SV15) blev foreslået og valgt for en 2-årig periode uden modkandidater.
    • Flemming Neldeberg (KT6) var på valg og ønskede som tidligere nævnt ikke genvalg.
    • Nuværende suppleant Anders Larsen (KV42) blev foreslået og valgt for en 2-årig periode uden modkandidater.
  9. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
    Thor Rasmussen (KV11) og Jørgen Vinther (KV31) blev begge valgt som suppleanter for en 1-årig periode uden modkandidater.
  10. Valg af revisor og revisorsuppleant
    Nuværende revisor Kim Slotsø (KS19) og revisorsuppleant Lars Skytte (KT14) blev begge genvalgt uden modkandidater.
  11. Eventuelt
    • a. Nye medlemmer. Kystsvinget 6 har fået nye ejere Finn og Regitse, som blev budt velkommen i foreningen.
    • b. Fællesarealet (matr. 8 ee). Niels Rask Larsen (KV56) var interesseret i at leje eller overtage fællesarealet (fra Svanevænget mod nord/fjorden); han var klar over at der ikke kunne vedtages noget på denne generalforsamling, men ville høre om der var stemning for ideen.
      Flere ville gerne høre, hvilket formål der var med dette. Niels tilkendegav, at han synes at området var interessant og måske gerne ville plante frugttræer. Formanden mente at det nok ville blive meget besværligt med et sådant arrangement, da der tale om et område, der er omfattet af Naturbeskyttelseslovens §3. Derudover er der meget stramme regler i vores vedtægter vedrørende afståelse af jord. Niels Rask Larsen takkede for tilkendegivelserne og ville nok ikke forfølge ideen.

Dirigenten takkede for god ro og orden under mødet. Formanden takkede dirigenten for godt arbejde og medlemmerne for en god generalforsamling.

Dirigent: Kurt Sørensen
Formand: Henning Schjødt
Kasserer: Lars Nielsen
Joachim Rørbøl
Flemming Neldeberg
Jette Vergmann

Referent: John Petterson

Anders Larsen (tiltrædende)
Daniel Nielsen (tiltrædende)

Sct. Hans bål 23.juni 2025.
Efter generalforsamlingen er det oplyst, at alle medlemmer er velkommen til Sct. Hansbål i vores naboforening grundejerforeningen Gl. Færgegård, som arrangerer bål på deres fællesareal syd for brovejen.

Generalforsamling 2024

Referat fra generalforsamling i Grundejerforeningen Stenøgård søndag d. 2. juni 2024 på Gerlev Kro

Bruno Andersen åbnede årets generalforsamling med sang og guitarspil og bidrog således til den gode stemning.

Herefter bød formanden Henning Schjødt (KT17) de fremmødte medlemmer og vores gæst Henrik Ustrup (formand for grundejerforeningen Gl. Færgegård) velkommen. Derefter gik han over til dagsordenens punkt 1.

1.Valg af dirigent
Henning foreslog på bestyrelsens vegne Kurt Sørensen (KV9), som blev valgt.
Dirigenten konstaterede at formalia i henhold til vedtægterne var overholdt bortset fra at generalforsamlingen i forhold til vedtægterne skal afholdes i april eller maj. At der er gået et par dage udover denne periode er allerede varslet i foreningens vinterhilsen; der var ingen indvendinger imod dette og dirigenten kunne erklære generalforsamlingen lovlig.

2.Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år
Formanden henviste til den udsendte beretning for 2023 og supplerede denne med information om følgende forhold:

• Gerlev Renden. Som opfølgning på en folketingsbeslutning undersøger myndighederne vandmiljøerne og deres udvikling; for vores vedkommende gælder det Gerlev Renden, som løber i skellet mellem Kystsvinget 26 og den tilstødende mark.
Den vil aktuelt blive undersøgt for fisk, kiselalger og vandplanter og resultatet vil blive sammenlignet med en tilsvarende undersøgelse for 2 år siden.

• Kloakering. Bestyrelsen har arbejdet med spørgsmålet om kloakering af området, som bl. a. blev rejst på sidste års generalforsamling. Frederikssund Kommune har ingen aktuelle planer om at kloakere på Tørslev Hage. (De steder, hvor der kloakeres, koster det af størrelsesorden 45.000 kr. at blive tilsluttet og hertil skal lægges omkostninger af samme størrelsesorden på egen grund. Dette er som nævnt ikke aktuelt hos os).

• Passage gennem Tørslev By. Bestyrelsen har anmodet kommunen om en bredere passage i Tørslev By. I den forbindelse er matrikelskel fastlagt og kommunen håber gennem beskæring og fældning af store træer at forholdene bedres tilstrækkeligt. På vores aktuelle gentagne forespørgsler, har Frederikssund Kommune oplyst, at de venter på en tilbagemelding fra landmåleren.

• Fartdæmpende foranstaltning, bump mv. Vi har ansøgt kommunen om dels at få opsat en fartmåler på Svanevænget/Kystvej og dels at få rådgivning om hvordan bump mv. skal udføres. Endvidere har vi forespurgt om medvirken til opsætning af skilte med ”Max 30 km/t” godkendt af politiet.

• Hjertestartere. Til almindelig orientering så er der nu opsat hjertestartere på Kystvej 27 og Kystsvinget 8. Og i vores naboforening syd for brovejen yderligere en på Fælledvej

4.

• Oprydning på grunde med ”rod” . Henning opfordrede til at få ryddet op i rabatter, hvor der ligger grenaffald og byggematerialer. Det er som om at det bare kan komme ud i rabatten, hvis der ikke lige er plads på grunden. Ligeledes skal rabatter og grunde slås for græs og ukrudt jf. vedtægter og med hensyn til huse, skure og containere på grundene henvises til gældende servitutter. Formålet er at vi kan opretholde et smukt og åbent naturområde.

• Hjemmeside. Sluttelig omtalte Henning vores nye hjemmeside, der administreres af Daniel Nielsen (SV15); her kan man finde vedtægter og andre nyttige ting.

• Fibernet. Herefter gav John Petterson (KT1) en aktuel orientering om status for fibernet, idet der siden den skriftlige beretning blev udsendt er kommet mere gang i sagen. Vi har fremsendt FIBIA mere detaljerede oplysninger om vores områder og de har efterfølgende meddelt os (de 2 grundejerforeninger), at de er klar til at gennemføre nedlægning af fibernet, hvis vi kan indgive tilstrækkelig mange (60%) forhåndstilmeldinger. Det tilbud, FIBIA kører med nu andre steder, vil også gælde i vores tilfælde; det lyder kort sagt på gratis tilslutning og mod en bindingsperiode på 6 mdr. hvor prisen er 195 kr. månedligt adgang til internet. Det er udgangspunkt for de videre samtaler med FIBIA og så må vi se, hvad der skal ske hvornår. John tilkendegav, at der formodentlig bliver behov for at mødes igen eller på anden måde at kommunikere, da vi er nødt til at have hver enkelt grundejers tilladelse til at nedlægge en fiberforbindelse. Alt er meget nyt, men vi har ikke på noget tidspunkt været så tæt på et projekt som nu.

Der var herefter mulighed for at stille spørgsmål til såvel den udsendte som til den mundtlige beretning og bestyrelsens arbejde i øvrigt. Der var ganske få kommentarer og spørgsmål. En grundejer havde hæftet sig ved at sivskæringen tilsyneladende skete noget på ”må og få” og spurgte konkret til om der var indtægt på sivskæringen. Henning oplyste, at de siv der blev skåret nok i det store og hele var de siv, som kunne anvendes til tækning. Grundejerforeningen har ingen indtægt på siv, men tækkemanden slår så til gengæld stien langs vandet, når der er brug for det, da han har grej, som kan komme frem i terrænet.

Beretningen blev herefter godkendt.

3.Fremlæggelse af det reviderede regnskab for 2023 til godkendelse
Foreningens kasserer Lars Nielsen (KV29) gennemgik kort det udsendte regnskab og knyttede kommentarer til nogle af posterne. Som noget nyt har bestyrelsen i betragtning af den store egenkapital på skitsebasis anslået de forventede udgifter fra 2024 og nogle år frem. Her er tale om aktiviteter som ikke eller kun i meget beskedent omfang kan dækkes af det sædvanlige kontingent. Denne oversigt vil løbende blive ajourført af bestyrelsen.
Lars oplyste, at regnskabet fremover vil komme i et nyt format (Dinero), idet vi allerede nu er overgået til dette regnskabsprogram.

Generalforsamlingen godkendte årsregnskabet for 2023.

4.Forslag fra bestyrelsen
Der var ingen forslag.

5.Forslag fra medlemmerne
Der var udsendt et forslag fra Katja og Flemming Knudsen (KV8) om kontingentfritagelse for alle grundejerne indtil halvdelen af det beløb, som er indkommet ved salg af areal til vejdirektoratet, er anvendt.

Flemming kvitterede for den oversigt over forventede omkostninger fra 2024 og nogle år frem, som bestyrelsen havde udarbejdet (se pkt.3). Han var tilfreds med at deres forslag kunne have inspireret bestyrelsen. På denne baggrund blev forslaget trukket tilbage.

Jørgen Buhler (SS13) fandt at vi alle er godt stillet med en “velpolstret” grundejerforening.

De øvrige 2 punkter, som er omtalt sammen med forslaget, er besvaret i forbindelse med bestyrelsens beretning.

6.Fremlæggelse af budget

Kassereren (Lars) fremlagde det foreslåede budget for 2024, som var udsendt til medlemmerne. Der budgetteres med et underskud som følge af den faskine, der etableres på Kystvej og det dræn der etableres på stien langs vandet. Til gengæld skal der ikke investeres i en hjertestarter som i 2023. Fejlagtigt er der ikke angivet ”Mødeudgifter” på 14.000 kr. i detudsendte budget, hvilket er det af samme størrelsesorden som i 2023 og også omfatter den ordinære generalforsamling.

Budgettet blev taget til efterretning.

7.Valg af formand
Foreningens formand Henning Schjødt var på valg. Der var ingen modkandidater. Henning ville gerne modtage genvalg, men kun for en 1-årig periode mod normalt 2. Forsamlingen accepterede dette, hvorefter Henning blev valgt som formand indtil næste ordinære generalforsamling i 2025.

8.Valg af medlemmer til bestyrelsen
John Petterson (KT1) var på valg, men ønskede efter 8 gode år i bestyrelsen ikke at modtage genvalg. Bestyrelsen foreslog i stedet Joachim Rørbøl (KS24-26), som sidste år blev valgt til suppleant for en 1-årig periode. Der var ingen modkandidater og Joachim var herefter valgt.

9. Valg af 2 suppleater til bestyrelsen
Bestyrelsen foreslog Daniel Nielsen (SV15) genvalgt som suppleant. Der var ingen modkandidater og Daniel var herefter valgt for en 1-årig periode.

Som ny suppleant blev Anders Larsen (KV42) foreslået og valgt for en 1-årig periode.

10.Valg af revisor og revisorsuppleant
Nuværened revisor Kim Slotsø (KS19) og revisorsuppleant Lars Skytte (KT14) blev begge genvalgt uden modkandidater.

11.Eventuelt
a. Nye medlemmer. Kysttoften 19 har fået nye ejere Irene Kongstad og Henrik Andersen, som blev budt velkommen i foreningen.
b. Områdets udseende. Der var flere af foreningen medlemmer, som pegede på at der var en del ejendomme/ grunde, der ikke bidrog til det pæne og åbne naturområde med fjordkig jf. beskrivelser i vedtægter og servitutter.

Konkret blev peget på SV6, KT3 og endelig KV30, men der er flere andre end der konkret blev nævnt. Bestyrelsen blev opfordret til at benytte de midler de nu engang har.c. Sct. Hans bål. Beboeren på KS17 opfordrede til at afsøge mulighederne for at genoptage den gode gamle tradition med at mødes om bålet ved midsommertid. Det er med til at skabe sammenhold og kendskab til hinanden. Umiddelbart synes det vanskeligt at finde et sted hvor det lader sig gøre under de nuværende forhold, men det undersøges evt. sammen med grundejerforeningen Gl. Færgegård.

Dirigenten takkede for god ro og orden under mødet. Formanden takkede dirigenten for godt arbejde, medlemmerne for en god generalforsamling og Bruno for god musikalsk ledsagelse.

Bruno rundede generalforsamlingen af musikalsk med ”Små hjul” og andre gode sange.

Generalforsamling 2023

Referat fra generalforsamling i Grundejerforeningen Stenøgård søndag d.4. juni 2023 på Gerlev Kro

Bruno Andersen åbnede årets ordinære generalforsamling på guitaren inkl. en snak om ”gamle dage” inden broen kom med ”Åbent landskab” (Erik Grip).

Herefter bød formanden Henning Schjødt (KT17) de fremmødte medlemmer velkommen og gik over til dagsordenens punkt 1.

1.Valg af dirigent

Henning foreslog på bestyrelsens vegne Kurt Sørensen (KV9), som blev valgt.

Dirigenten konstaterede, at formalia i henhold til vedtægterne var overholdt bortset fra, at generalforsamlingen ifølge vedtægterne skal afholdes i april/maj. Dette er dog allerede varslet i foreningens vinterhilsen i januar, og der var heller ingen indvendinger mod dette fra forsamlingen.

Der blev herefter valgt 2 stemmetællere fra forsamlingen.

2.Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år

Formanden henviste til den udsendte beretning for 2022 og supplerede denne mundtligt med følgende aktiviteter og initiativer:

  • Vi har afholdt et fællesmøde med vores nabo Grundejerforeningen Gl. Færgegård, hvor det er aftalt at vi deles ligeligt om vedligeholdelse af Gl.Færgegårdsvej fra Tørslev By og ned til broen over motortrafikvejen. Resten af Gl.Færgegårdsvej inkl. broen vedligeholdes af naboforeningen, mens vi vedligeholder Svanevænget fra broen og ned i vores eget område.Vi har de 2 foreninger i fællesskab ansøgt Frederikssund Kommune om en bredere vej i Tørslev By. I den forbindelse er skellene langs vejen blevet markeret og Kommunen håber at oversigtsforholdene forbedres tilstrækkeligt ved beskæring og fældning af store træer. Hvis dette ikke er nok, vil man forsøge frivillig afståelse af areal eller i sidste ende ekspropriering.
  • Måske vil Gl.Færgegård arrangere Sct.Hansbål – mest sandsynligt er nok aflysning pga. tørken/brandfaren.
  • Bestyrelsen har arbejdet med hastighedsdæmpende foranstaltninger og fået et overslag på etablering af bump på 33.000 kr. for hvert bump. Skal denne løsning have den ønskede effekt, må der påregnes 2-3 bump og ændring i skiltning. – Henning oplyste i øvrigt, at der var et generelt påbud om max. 40 km/time på vej i kommunen, men at dette selvfølgelig ikke betød at de steder, hvor vi i dag har max. 30 km/time vil blive berørt heraf.
  • Hjertestarter nr.2, som blev besluttet på sidste års generalforsamling, er nu opsat på Kystvej 27, tilmeldt og fuldt funktionsdygtig. Samtidig har grundejerforeningen Gl.Færgegård opsat egen hjertestarter på Fælledvej 2. Formanden opfordrede til at flere tilmeldte sig som hjerteløbere; det kan ske på hjertestarter.dk
  • Henning opfordrede til at få ryddet op i rabatterne, der benyttes til opbevaring af byggematerialer, grenaffald mv. ligesom der heller ikke skal lægges jord i rabatten. Man skal kunne færdes ubesværet ved siden af vejen. Derfor skal også skraldespande ind at stå på grundene, som angivet i vejledningen. Så der var heri en lille opsang til os alle om at medvirke til forskønnelsen af vores område.

• Vi har fået lavet en hjemmeside STENØGÅRD.DK. Det er Daniel Nielsen (SV15), der har udført opgaven og det er der kommet et meget fint resultat ud af. Det er nu nemt for alle at finde vedtægter, vagttelefonen og mange andre nyttige ting.

Der var herefter mulighed for at stille spørgsmål til beretningen og bestyrelsens arbejde. Der var ganske få spørgsmål og bemærkninger til beretningen, som bestyrelsen tager med i det videre arbejde – herunder en observation fra en grundejer, som har påpeget begyndende huller i vejenes slidlag, hvor asfalten er smeltet.

Beretningen blev herefter godkendt.

Daniel demonstrerede kort den nye hjemmeside, som der hen ad vejen kan udvikles på. Domænet overføres fra Daniel til grundejerforeningen. Selv om de fysiske omstændigheder gjorde det vanskeligt for en del af medlemmerne at se demonstrationen, var der stor ros til designeren.

3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse

Foreningens kasserer Lars Nielsen (KV29) gennemgik det udsendte regnskab og knyttede kommentarer til nogle få af posterne. Regnskabet indeholder ikke de store overraskelser og afspejler hovedsagelig den almindelige prisudvikling.

Kassereren mindede indtrængende om, at kontingentet skal være indbetalt d.1.3. og oplyste at mange – faktisk 25 medlemmer – endnu ikke har indbetalt kontingentet for 2023 dags dato. Han opfordrede til at benytte sig af automatisk betalingsservice, så kontingentet indgår på foreningens konto d.1.3. Det er også et problem at en del indbetalinger ikke umiddelbart kan identificeres og bad om at medlemmerne angiver navn, adresse og e-mail. Benyt gerne vejforkortelser hvis det kniber med pladsen – f.eks. SV= Svanevænget, KT= Kysttoften osv.

Lars fortalte endvidere, at regnskabet vil blive yderligere digitaliseret, således at det for eksempel bliver meget let for kassereren at henvende sig til enkeltmedlemmer direkte fra systemet.

Generalforsamlingen godkendte herefter årsregnskabet for 2022.

4. Forslag fra bestyrelsen

Der var ingen forslag.

5. Forslag fra medlemmerne
A. 
Der var udsendt et forslag fra Flemming Knudsen, KV8 om, at det undersøges, hvad det vil koste at få

kloakeret området.

Forslagsstilleren motiverede forslaget dels med den almindelige udvikling, hvor naboområder nu er kloakeret og dels med det helt praktiske problem, at ved regnvejr fyldes bundfældningstanken op til brønddækslet.

Der var flere indlæg fra medlemmerne:

– Det er tidligere blevet undersøgt og resultatet var dengang, at det ville blive meget dyrt for den enkelte grundejer, der dels skal bekoste anlægget på egen matrikel og dels skal betale en dyr vandafledningsafgift. Prisen i dag skønnes nemt komme op på 100.000 kr. eller mere pr. grundejer

– Et par grundejere mente at det burde undersøges, om forslagsstillerens eksisterende anlæg/ sivedræn skulle repareres eller kunne omlægges. Måske kan der findes en lokal løsning på problemet, som hænger sammen med beliggenheden for enden af en bakketop.

Dirigenten satte herefter forslaget til afstemning. 17 stemte for at få undersøgt sagen, ingen stemte imod og de fleste stemte ikke. Bestyrelsen vil herefter undersøge mulighederne i kommunen og de omkostninger, der vil være forbundet hermed.

B. Der var udsendt et forslag fra Flemming Knudsen, KV8 om, at det i kommunen undersøges om der kan etableres fartnedsættende foranstaltninger på Kystvej.

Forslaget gav anledning til en del debat og der var derfor en hel del meget forskellige synspunkter:

  • –  En del var af den klare opfattelse at der bliver kørt alt for stærkt. En foreslog at man kunne overveje om det ikke ville være et fornuftigt udgangspunkt at få lavet en fartmåling. Andre foreslog at vi selv i situationerne burde sige det til dem, som kører for stærkt, da det jo i overvejende grad er os selv der kører i bilerne.
  • –  Der var forskellige forslag og ideer til foranstaltninger. En mente at gentagne skiltning og evt. skilt med ”pigen og bolden” burde forsøges. Andre gik ind for etablering af bump, andre foreslog chikaner i form af blomsterkasser/pæle.
  • –  Synspunkter imod bump i form af både økonomi og støjgenerering (nedbremsning og opgasning) blev fremført af et par medlemmer. Der var en del kritiske bemærkninger til blomsterkasseløsningen: det gi’r anledning til slalomkørsel, hvem skal vedligeholde blomster, der hurtigt kommer til at se meget trist ud, kommunen vil nok synes at vejen er for smal til dette, skraldebiler skal også kunne passere osv.Diskussionen viste at der nok er enighed om, at der bliver kørt for stærkt på Kystvej, men at der tilsyneladende ikke er enighed om hvilke foranstaltninger, der skal gribes til.Dirigenten satte forslaget til afstemning til afstemning: 17 stemte for, 3 stemte imod og de fleste stemte ikke.Bestyrelsen vil nu gå i dialog med kommunen og arbejde hen imod en konkret løsning, som der kan tages stilling til.C. Michael Skyum, SV12 havde fremsendt et forslag om fartnedsættelse på Svanevænget, hvor der køres rigtig hurtigt specielt først på vejen (på strækningen mellem broen over motortrafikvejen og starten på bebyggelsen).Forslaget ligger tæt på det forslag der er refereret under pkt. 5B blot handler det om Svanevænget. Der var enighed om at de 2 forslag skal ses samlet, da fartproblemet er på både Svanevænget og Kystvej.Afstemning: 10 stemte for, 6 stemte imod og de fleste stemte ikke.6. Fremlæggelse af budget for indeværende regnskabsårKassereren gennemgik det udsendte budget for 2023, der indeholder indtægtsposter på i alt 90.500 kr. og udgiftsposter på 67.900 kr.Budgettet blev taget til efterretning.

7. Valg af formand

Formanden var ikke på valg i år.

8. Valg af medlemmer til bestyrelsen

Foreningens kasserer Lars Nielsen (KV29) var på valg og modtog genvalg uden modkandidater.

Bruno Andersen og Per Hjort (Ludvig) ønskede begge efter mange år i bestyrelsen at udtræde, Bruno (og Lene) har sat deres hus til salg og Ludvig holder op af helbredsmæssige årsager. Der skulle derfor vælges 2 nye medlemmer til bestyrelsen.

Bestyrelsen foreslog nuværende suppleant Flemming Neldeberg (KT6) som nyt bestyrelsesmedlem. Endvidere ønskede Jette Vergmann (KV30) at opstille. Begge blev valgt uden modkandidater.

9. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen

Joachim Rørbøl (KS24-26) og Daniel Nielsen (SV15) blev valgt uden modkandidater.

10. Valg af revisor og revisorsuppleant

Nuværende revisor Kim Slotsø (KS19) og revisorsuppleant Lars Skytte (KT14) blev begge genvalgt uden modkandidater.

11. Eventuelt

a. Formanden Henning Schjødt takkede de 2 afgående bestyrelsesmedlemmer Ludvig og Bruno for de mange år – henholdsvis 28 og 22 år – i bestyrelsen. Ludvig har i mange år bl.a. stået for foreningens Sct. Hans bål der hvor broforbindelsen nu går og Bruno har bl.a. leveret musik til arbejde og fest.

b. Henning ønskede nye medlemmer i foreningen velkommen og gav disse mulighed for at præsentere sig:

– KV 35, Lars og Susan – SS4, Hans Madsen
– SV17, Jens Nielsen

c. Jette Vergmann foreslog, at der blev etableret en badebro for enden af Kystvej. Umiddelbart var der ikke mange, som bakkede op om forslaget; dels er det tvivlsomt om der vil blive givet tilladelse hertil pga. områdets klassificering som ”Natura 2000 – område” og dels er der så lavvandet at broen skal mindst 100 m ud i fjorden. Dertil kommer det praktiske med at tage broen ind (vinter) og lægge den ud (sommer). Ideen er nu bragt til torvs, og det er op til bestyrelsen og forslagsstilleren, om og i givet fald hvordan der skal arbejdes videre med sagen.

d. Ejerne i SV7 har haft rigtig kedelige oplevelser med beboeren i SV6 og ønskede i den forbindelse en fortolkning af, om de var på kant med ordensreglerne i området i forbindelse med en igangværende ombygning. Formanden mente ikke, at der var problemer i forhold til ordensreglerne. Andre berettede at have haft tilsvarende dårlige oplevelser, men der var også nogle som havde gode relationer til SV6. Konflikten skal om muligt finde sin løsning i det lokale område. En grundejer gav tilsagn om at medvirke.

Dirigenten takkede for god ro og orden under mødet. Formanden takkede dirigenten for godt arbejde og medlemmerne for en god generalforsamling.

Bruno rundede generalforsamlingen af musikalsk med ”Små hjul” og ”Hver morgen når solen er bleg”.

___________________ Dirigent, Kurt Sørensen

____________________ Kasserer Lars Nielsen

_____________________ Formand, Henning Schjødt

_____________________ Bruno Andersen

____________________ Referent, John Petterson

____________________ Per Hjort

Tørslev d.16.6.2023

General Forsamling 2022

Lørdag d.7. maj 2022 på Gerlev Kro

Formanden Henning Schjødt (KT17) bød de fremmødte medlemmer velkommen og rettede en særlig velkomst til Henrik Ustrup, som er formand i grundejerforeningen Gl.Færgegaard (vores naboforening syd for motortrafikvejen). Derefter gik han over til dagsordenens punkt 1.

1.Valg af dirigent

Henning foreslog på bestyrelsens vegne Kurt Sørensen (KV9), som blev valgt.

Dirigenten konstaterede, at formalia i henhold til vedtægterne var overholdt bortset fra, at indkaldelsen var udsendt d.8. april – altså 1 dag for sent. Forsamlingen tilkendegav at generalforsamlingen dette til trods kunne afholdes lovligt.

2 personer blev valgt til stemmetællere: Henning (SV4) og Peter (KS12).

Der var 53 stemmeberettigede repræsenteret ved generalforsamlingen inkl. fuldmagter.   

2.Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år.

Formanden henviste til den udsendte beretning for 2021. Beretningen omhandler i hovedsagen aktiviteter og initiativer vedrørende:

  • Skæring af siv langs med stien ved vandet
  • Forbedring af stien langs vandet
  • Indkørsler til grunde
  • Etablering af fibernet til foreningens medlemmer
  • Diverse aktiviteter på foreningens fællesareal

Henning supplerede mundtligt den udsendte beretning:

  • Grundejerforeningen har fået en henvendelse fra Frederikssund Kommune angående sten og skilte i rabatterne flere steder. Da det er kommunen, som er vejmyndighed, er det et anliggende mellem den enkelte grundejer og kommunen.
  • Ved sidste års generalforsamling blev der talt om det ønskelige i, at forslag fra medlemmer udsendes inden generalforsamlingen – det har vi gjort i år som prøve. Men vi har bestemt at hvis medlemmer har forslag, som de mener er af en karakter så andre skal se dem inden generalforsamlingen, så kan vi udsende dem sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen. Men det kræver, at eventuelle forslag fremsendes 6 uger før generalforsamlingen til foreningens mailadresse ( gdr.stenoegaard@gmail.com ). Og det vil vi minde om i bestyrelsens vinterhilsen, som udsendes til alle først på året.
  • Som opfølgning på et tidligere forslag om opsætning af Gadespejl i Tørslev By, har vi talt med kommunen. Den kommunale repræsentant vurderede at dette ville være en meget tung, langvarig og måske umulig proces, da politiet skal godkende opsætningen. Imidlertid er det ikke umuligt at kommunen med den trafik der er til og fra sommerhusområdet vil gå ind i et lille projekt med at gøre vejen lidt bredere på en kortere strækning i Tørslev. Det kunne forbedre oversigtsforholdene væsentligt. Det er aftalt de 2 grundejerforeninger imellem at arbejde for den fælles sag.
  • Så kom de længe ventede skraldespande, som fylder frygtelig meget. De må ikke stå i rabatten, men skal ind på egen grund, hvilket givetvis vil give udfordringer nogle steder. Bruno og Henning C. Hansen (suppleant) vil gå rundt i området inden så længe og tage en snak, hvor det måtte være udfordringer.
  • Vi er ved at have afsluttet sagerne med Vejdirektoratet, men der mangler at få færdiggjort et dræn/ brønd. Der er nu tinglyst en arealmæssig udvidelse af ”firbensservitutten” på i alt 120 m2, som vi har modtaget betaling for.

Der var herefter mulighed for at stille spørgsmål til beretningen og bestyrelsens arbejde.

En grundejer var lidt nervøs for om den rørskæring, der har fundet sted på stranden – og evt. også vil finde sted i fremtiden – ville gå ud over dyrelivet og specielt fuglelivet. Samme overvejelse har der været i bestyrelsen; realiteten er imidlertid, at det er nødvendigt at skære rør regelmæssigt og fjerne disse for på sigt at bevare rørskoven og dens specielle dyreliv. Ellers vil planter, buske og træer fortrænge rørskoven. 

Se for eksempel:  https://naturstyrelsen.dk/media/nst/67021/Tagroer.pdf

Vedrørende placering af de nye skraldespande spurgte en grundejer retningslinjer i forbindelse med en koteletgrund. Der blev henvist til Frederikssund Kommune.

Beretningen blev herefter godkendt.

3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse

Foreningens kasserer Lars Nielsen (KV29) gennemgik regnskabet og knyttede kommentarer til en del af posterne. Han varslede samtidig, at et nyt layout var under overvejelse.

Daniel Nielsen (SV15) undrede sig over at der kunne være indtægt på græsslåning. Kassereren forklarede, at nogle få grundejere ikke selv klarer græsslåning/ukrudtsbekæmpelsen i henhold til vedtægterne og at bestyrelsen derefter lader dette ske for parcelejerens regning.

Jørgen Winther (KV31) havde spørgsmål til størrelsen af en række udgiftskonti: 

a) Kontor og porto 

b) Bestyrelsesmøder 

c) Bestyrelsens vederlag

Kassereren svarede på spørgsmålet vedr. a og b og gav eksempler på hvorfor beløbene kunne variere fra år til år. Med hensyn til bestyrelsens vederlag c, så er dette fastsat år for år gennem generalforsamlingens vedtagelse af budgettet som beskrevet i vedtægternes §15. 

Jørgen (KV31) ønskede endvidere oplysning om kontoen ”Vagt og tilsyn”. Eigil Otte (KS8) gav flere eksempler på hvad denne ordning dækkede (synligt indbrud, væltede træer, sprængte vandrør osv.) og hvordan den fungerede inkl. muligheden for at kontakte vagten i akutte situationer. Der var et generelt ønske om at få repeteret mulighederne for at kontakte vagten: 

Benyt generelt foreningens mailadresse:  gdr.stenoegaard@gmail.com

 I akutte tilfælde kan man benytte vagttelefonnr. Henning 40 89 24 82 eller Eigil 28 76 25 65.

Jørgen ønskede sluttelig oplyst om formalia i vedtægternes §18 vedr. tidsfrister var overholdt. Bestyrelsen kunne med datoer dokumentere hvornår kassereren havde afleveret regnskabet til formanden, hvornår formanden havde afleveret til kassereren osv. – endende ud i at regnskabet skal foreligge fuldt færdigrevideret senest d.15.marts.

Herefter godkendte generalforsamlingen regnskabet.

4. Forslag fra bestyrelsen  

Bestyrelsen havde udsendt 2 forslag:  A. Vedtægtsændring vedr. suppleanter og B. Etablering af bredbånd:

A. Forslaget er en opfølgning på generalforsamlingen i oktober 2021 og indebærer en tekstændring i §10, vedr. suppleanter, som nu inddrages i bestyrelsesarbejdet, dog uden stemmeret.

Henning C. Hansen (SV4), som var en af forslagsstillerne, var meget tilfreds med udformningen af forslaget og anbefalede det varmt.

Forslaget blev vedtaget.

B. Forslaget vedr. etablering af bredbånd, som blev motiveret af bestyrelsens ”bredbåndstovholder” John Petterson (KT1), ligger ligeledes i forlængelse af drøftelserne på generalforsamlingen i oktober 2021, hvor der var enighed om at det var for usikkert og givetvis også for dyrt at gå efter en løsning via den såkaldte ”Bredbåndspulje”. Bestyrelsen blev derfor bedt om at arbejde videre med andre muligheder for at få bredbånd til Tørslev Hage. Vi har derfor koblet os på vores naboforenings (Grundejerforeningen Gl. Færgegård) kontakt til firmaet Wizer, der lige nu tilbyder et attraktivt og konkurrencedygtigt koncept. For 2500 kr. pr. parcel etableres fibernet i området og stik ind til hvert hus og uden krav om køb af abonnement. Når forhandlinger med Wizer forhåbentligt og forventeligt snart kommer i gang, er det hensigtsmæssigt at bestyrelsen har generalforsamlingens opbakning og godkendelse til at kunne disponere et beløb på op til 300.000 kr. til fibernet i området, ifald vi når til enighed med leverandøren.

Der var herefter en længere drøftelse med mange synspunkter. Nogle grundejere havde gode erfaringer med mobilt bredbånd og andre løsninger, men en del erkendte, at kvaliteten af signalet kunne svinge en hel del både fra dag til dag og fra time til time – stor afhængighed af den øvrige belastning på nettet. 

Nogle grundejere mente at det var et stort beløb; andre var af den opfattelse, at pengene var bedre anvendt til fibernet end at stå på foreningens konto og at udrulning til den enkelte parcel i en eller anden grad ville afspejles i ejendommens værdi.

Forslaget blev vedtaget.

C. Steen Darlie (SS5) havde fremsendt forslag om at supplere den ene hjertestarter, som vi har i området, med yderligere 2 hjertestartere for at øge trygheden for os alle. Steen motiverede kort sit forslag.

Der var herefter en række meningstilkendegivelser fra forsamlingen. En havde fosøgt at beregne den statistiske sandsynlighed for, at der ville opstå hjertestop i grundejerforeningens område – den var meget lille, og retfærdiggjorde næppe yderligere anskaffelser. 

På forespørgsel blev oplyst, at der ikke forelå oplysninger om anskaffelsespris og vedligeholdelsesomkostninger. Det blev endvidere oplyst, at den eksisterende hjertestarter ikke havde været i anvendelse, hvilket man selvfølgelig kunne glæde sig over.

Der var flere synspunkter både på placering af den eksisterende og evt. nye hjertestartere, men ingen beslutninger. Henrik (GL.Færgegård) oplyste at man ikke kunne udelukke, at grundejerne der besluttede at anskaffe en hjertestarter.

Sluttelig blev der givet en opfordring til at flere meldte sig som hjerteløbere. Og i forlængelse heraf blev det forklaret hvordan hjerteløberordningen fungerer.

Med forsamlingens accept besluttede dirigenten at sætte et reduceret forslag C. til afstemning: Der anskaffes en hjertestarter yderligere. Dette blev vedtaget med 37 ja-stemmer. Bestyrelsen iværksætter indkøb og placering. 

D. Jørgen Winther (KV31) havde foreslået en afstemning hvor medlemmerne tilkendegav om man ønskede at bevare de grønne rabatter i området eller ej.

Der var mange tilkendegivelser om rabatternes generelle bredde (2m), hvilket dog ikke har kunnet lade sig gøre alle steder, deres friholdelse fra hække og anden vegetation, om indkørsler med den ene eller den anden belægning. Mange tilkendegav, at vi allerede har grønne rabatter afbrudt af de nødvendige indkørsler. 

Dirigenten konkluderede, at det ikke var muligt for forslagsstilleren at klargøre sit forslag på en sådan måde at det gav mening at sætte det til afstemning. Der var bred opbakning hertil.

E. Daniel Nielsen (SV15) havde fremsendt i alt 6 forslag:

E.1 Krav om ny kasserer eller ny regnskabsform. 

Forslagsstilleren trak sit forslag tilbage, da han havde fået svar på mange spørgsmål. Tilbage var et ønske om at få flere noter i regnskabet.

E.2 Krav om at bestyrelsesmedlemmer ikke kunne være fritaget for kontingent og samtidig modtage vederlag. 

Da forslaget kræver en vedtægtsændring, kunne det ikke behandles.

E.3 Vagt- og tilsynsordning afskaffes.

Forslaget var motiveret af, at med de nye fjernovervågede vandmålere, ville Novafos kunne registrere og kontakte medlemmerne i tilfælde af unormalt forbrug (f.eks. som følge af sprængt vandrør). Men da ordningen dækker så meget mere end lækage på vandrør, som forklaret under mødets punkt 3, var der ikke tilslutning til forslaget. Forsamlingen bekræftede dermed som vedtaget på mange tidligere generalforsamlinger, at man ønskede ordningen opretholdt som en fin og billig service.

E.4 Gaver til bestyrelsen internt afskaffes.

Et enkelt medlem mente at det var godt at få sat spot på området og tog stærkt afstand fra nepotisme. 

Formanden forklarede, hvad gavekontoen blev anvendt til: først og fremmest bliver kontoen anvendt til mindre gaver (blomster, chokolade m.v.) til personer (udenfor bestyrelsen), som hjælper med småopgaver, som de ikke modtager anden betaling for (f.eks. udsendelse af mødeindkaldelser m.m.). Han huskede ét tilfælde, hvor der var givet en gave såkaldt internt i bestyrelsen, hvor der var indkøbt en flaske til foreningens mangeårige kasserer i forbindelse med hans fratrædelse.

Synspunkterne fra forsamlingen var flere – bl.a. blev det foreslået at man satte et maksimum på kontoen.

Et medlem fandt at diskussionen var uværdig og et udtryk for at man ”gik i for små sko”; bestyrelsen skal have det nødvendige handlerum. Han foreslog at stoppede punktet og kom videre i dagsordenen. 

Dette synspunkt vandt stort gehør i forsamlingen; forslaget blev således ikke vedtaget.

E.5 Oprettelse af en hjemmeside for grundejerforeningen, hvor man kan se referater fra generalforsamlinger, bestyrelsesmøder m.v. og komme hinanden til hjælp.

Joachim (KS26) fandt ideen god, men stillede som en grundlæggende betingelse at foreningen skal eje domænet. 

Lars (KV29) mente, at der var en række uafklarede spørgsmål i forbindelse med en hjemmeside, som burde afklares f.eks. hvilken lovgivning er der på området? Kan vi komme i konflikt med personregisterloven? Hvem har ansvaret? Hvem skal rent praktisk stå for vedligeholdelse? Han gik derfor ind for en reduceret udgave, hvor ikke alt blev lagt ud.

Jørgen (KV31) mente ligeledes at fare med lempe, sådan at forstå at hvad der blev lagt ud på hjemmesiden, var navne på bestyrelsesmedlemmer, telefonnumre, kontakt til ”tilsyn og vagt” og den slags. 

Peter (KS12) anbefalede, at vi prøvede det – og gik noget helt galt, så kan siden jo lukkes.

Daniel (SV15) oplyste på forespørgsel, at driften af en hjemmeside koster 125 kr. årligt. 

Følgende blev herefter vedtaget:

Grundejerforeningen opretter en hjemmeside. Daniel Nielsen tilbyder at sætte forslag til en platform op, som godkendes af bestyrelsen. Domænet overgår til foreningen mod dækning af de omkostninger Daniel har haft hertil. Bestyrelsen og Daniel samarbejder om udvikling og udrulning.

E.6 Opsætning af informationsskab på hjørnet Svanevænget / Kysttoften. Info om hjemmeside, tabte sager mv.

Der var synspunkter for og imod.

Dirigenten satte forslaget til afstemning og det blev vedtaget med 30 ja-stemmer. 

Der indkøbes derfor et nyt skab og Stenøgårds gamle skab, som nu står i Gl.Færgegård (efter at motortrafikvejen er anlagt) afvikles.

F. BLIND VEJ – skilt foreslået af Bjørn Guldager (KT21)

Bjørn gjorde opmærksom på, at han tidligere har foreslået opsætning af et BLIND VEJ-skilt ved indkørsel til Kysttoften, da det ofte sker at biler kommer ned til den blinde ende af Kysttoften i fejlagtig tro på at de kunne komme videre mod nord.

Bo (KT4) støttede forslaget og supplerede med info om, at der samme sted står et skilt med ”Legende børn”. Han henstillede til at respektere skiltningen.

Gjøll (SS14) fortalte, at man tidligere havde samme problem, som beskrevet af Bjørn på Svanestien, men at et BLIND VEJ -skilt havde løst problemet. Imidlertid er skiltet nu skjult af bevoksning.

Formanden gav tilsagn om, at bestyrelsen ville se på skiltningen i området, så vi sikrede os bedst muligt mod unødvendig trafik. Kommunen vil blive søgt om den nødvendige skiltning. Han nævnte som et andet eksempel, at der ligeledes burde skiltes tydeligere for cyklister på Fjordstien i nordgående retning, når de passerer over motortrafikvejen.

6. Fremlæggelse af budget for indeværende regnskabsårKassereren gennemgik det udsendte budgetfor 2022, der indeholder indtægtsposter på i alt ca.96.000 kr. og udgiftsposter på i alt ca.55.000 kr. 

Budgettet blev taget til efterretning.

7. Valg af formand

Henning Schjødt (KT17) var på valg. Ingen andre kandidater ønskede at opstille. Henning modtog genvalg.

8. Valg af medlemmer til bestyrelsen

John Petterson (KT1) var på valg. Ingen andre kandidater ønskede at opstille. John modtog genvalg.

9. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen

De 2 suppleanter, som blev valgt på generalforsamlingen i oktober 2021, var på valg og da ingen andre kandidater ønskede at opstille blev Henning C. Hansen (SV4) og Flemming Neldeberg (KT6) genvalgt.

10. Valg af revisor og revisorsuppleant

Nuværende revisor Kim Slotsø (KS19) og revisorsuppleant Lars Skytte (KT14) blev genvalgt uden modkandidater.

11. Eventuelt

Præsentation af nye medlemmer 

Nye grundejere fik mulighed for at præsentere sig. 

Winnie og hendes bror (der ikke var tilstede ved generalforsamlingen) har overtaget ejendommen Svanestien 9 efter deres far. De blev budt velkommen i foreningen. 

Forfaldent kontingent

Kassereren oplyste at der pt. resterer indbetaling fra 25% af medlemmerne.

Vejdirektoratets ejendomme

På spørgsmål om hvornår de sidste af Vejdirektoratets ejendomme vil blive sat til salg oplyste formanden at det sker efterhånden som de eksisterende lejekontrakter udløber. Uden at vi ved det var hans vurdering, at det vil ske i indeværende år.

Dirigenten takkede for god ro og orden under mødet. Formanden takkede dirigenten for godt arbejde og medlemmerne for en god generalforsamling.

Dirigent, Kurt Sørensen                    Formand, Henning Schjødt                 Referent, John Petterson

Kasserer Lars Nielsen                         Bruno Andersen                                   Per Hjort      

Tørslev d.16.maj 2022